psychomotoriek


wat is het?


 

wat zijn de voornaamste problemen?


 

REVALIDATIE - AANDACHTS- EN CONCENTRATIEPROBLEMEN - SOCIALE PROBLEMEN - MOTORISCHE PROBLEMEN - LEERPROBLEMEN - NEUROPSYCHOLOGISCHE PROBLEMEN

Revalidatie

KINDEREN MET AANDACHTS- EN CONCENTRATIEPROBLEMEN : ADD, ADHD, …

  • KINDEREN MET SOCIALE PROBLEMEN: ASS, ASPERGER, …

  • KINDEREN MET MOTORISCHE PROBLEMEN: DCD, ASS, DYSPRAXIE, LATERALISATIEPROBLEMEN EN RICHTINGSPROBLEMEN.

  • KINDEREN MET LEERPROBLEMEN: DYSLEXIE, DYSCALCULIE, DYSORTHOGRAFIE, NLD, …

  • KINDEREN MET NEUROPSYCHOLOGISCHE PROBLEMEN: EXECUTIEVE FUNCTIESTOORNISSEN, GEHEUGENPROBLEMEN

aandachts- en concentratieproblemen

WE ZIEN VAAK BIJ KINDEREN MET AANDACHTS- EN CONCENTRATIEPROBLEMEN DAT ER EEN VERBAND IS TUSSEN DE GECONTROLEERDE AANDACHT EN HET WERKGEHEUGEN DAT JE NODIG HEBT OM DE INFORMATIE VAST TE HOUDEN. ALS EEN KIND MOTIVATIE KAN OPBOUWEN OM EEN TAAK TE BEGINNEN, VOL TE HOUDEN EN GOED TE BEËINDIGEN, DAN ZAL DE AANDACHT VERHOGEN.

DOOR EEN COMBINATIE VAN OEFENINGEN EN HET AANLEREN VAN SPECIFIEKE AANDACHT-EN GEHEUGENTECHNIEKEN LEREN KINDEREN HUN BESTAANDE AANDACHT-EN GEHEUGENCAPACITEIT OPTIMAAL TE GEBRUIKEN.

sociale problemen

BIJ KINDEREN MET SOCIALE PROBLEMEN MERKEN WE VAAK DAT DE SOCIALE INTERACTIE EN CONTACTEN MOEIZAAM VERLOPEN. ZE VINDEN HET MOEILIJK OM ZICH IN TE LEVEN IN ANDEREN. OOGCONTACT WORDT VAAK VERMEDEN EN SOCIALE REGELS EN GEBRUIKEN WORDEN VAAK NIET BEGREPEN.

DE BEHANDELING OMVAT DE TRAINING VAN DE SOCIALE VAARDIGHEDEN EN DE INTERACTIE MET ANDEREN. DIT GAAN WE DOEN AAN DE HAND VAN INTERACTIEVE SPELTECHNIEKEN DIE WORDEN AANGEPAST AAN HET ONTWIKKELINGSNIVEAU VAN HET KIND

motorische problemen

BIJ KINDEREN MET EEN MOTORISCH PROBLEEM IS HET HEEL BELANGRIJK OM NA TE GAAN WAAR ER EEN ACHTERSTAND IS IN DE MOTORISCHE ONTWIKKELING EN OP WELKE GEBIEDEN DEZE ACHTERSTANDEN EEN IMPACT HEBBEN OP DE RUIMTELIJKE ONTWIKKELING VAN HET KIND. DE BEHANDELTECHNIEKEN VAN DE MOTORISCHE PROBLEMEN WORDEN IN SPELVORM AANGEBODEN EN ZIJN AFHANKELIJK VAN HET SOORT PROBLEEM. DEZE SPELVORMEN KUNNEN IN RELATIE STAAN MET DE ONTWIKKELING VAN DE GROTE MOTORIEK EN OMVATTEN OEFENINGEN ROND : LICHAAMSSCHEMA/BESEF, EVENWICHT, LICHAAMSCOÖRDINATIE, BALVAARDIGHEID, GROOT MOTORISCHE LATERALISATIE,…

DE SPELVORMEN KUNNEN ECHTER OOK DE ONTWIKKELING VAN DE FIJNE MOTORIEK VERBETEREN. DEZE OMVATTEN OEFENINGEN ROND : SCHRIJFMOTORIEK, FIJN MOTORISCHE LATERALISATIE, WERKRICHTING, VISUEEL-RUIMTELIJKE ORIËNTATIE.

leerproblemen

KINDEREN ONDERVINDEN SOMS MOEILIJKHEDEN OM DE AANGEBODEN LEERSTOF TE VERWERKEN. HEBBEN DE KINDEREN ECHTER EEN GROTE ACHTERSTAND OPGELOPEN EN BLIJVEN DE KLACHTEN HARDNEKKIG AANWEZIG KAN HET ZIJN DAT ER SPRAKE IS VAN EEN LEERSTOORNIS.

DE BEHANDELINGEN VAN DEZE STOORNISSEN ZIJN AFHANKELIJK VAN DE AARD. ZO ZAL ER BIJ KINDEREN MET DYSLEXIE, DYSORTHOGRAFIE EN NLD GEWERKT WORDEN ROND HET PROBLEEM TAAL, IN EEN ZEER RUIME BETEKENIS EN BIJ EEN DYSCALCULIE ROND HET PROBLEEM REKENEN.

neuropsychologische problemen

BIJ KINDEREN MET NEUROPSYCHOLOGISCHE PROBLEMEN SPREKEN WE VAAK OVER KINDEREN WAARBIJ DE EXECUTIEVE FUNCTIES GESTOORD ZIJN. DIT ZIJN VAARDIGHEDEN DAT KINDEREN HEBBEN OM TAKEN GESTRUCTUREERD UIT TE VOEREN. ZE HEBBEN VAAK PROBLEMEN MET HET LEERPROCES EN NIET MET DE LEERSTOF OP ZICH.

DEZE FUNCTIES BESTAAN UIT WERKGEHEUGEN, EMOTIEREGULATIE, VOLGEHOUDEN AANDACHT, PLANNING, ORGANISATIE, TIMEMANAGEMENT, FLEXIBILITEIT, … WIJ KUNNEN DEZE VERBETEREN DOOR TE WERKEN MET DENKSPELEN, SPECIFIEK SPELMATERIAAL, MAAR OOK IN HET BEGELEIDEN VAN PLANNING VOOR SCHOOLWERK, WERKEN AAN HET ZELFBEELD VAN HET KIND…

 

VAN AANMELDEN TOT EINDEVALUATIE

OM EEN KIND MET EEN LEER- EN/OF ONTWIKKELINGSPROBLEEM ZO GOED MOGELIJK TE BEGELEIDEN, VOLGEN WIJ ALTIJD DEZELFDE PROCEDURE.


 

1. Aanmelding

VOOR EEN AFSPRAAK KAN JE ONS STEEDS VLOT BEREIKEN OP RECHSTREEKS TELEFOONNUMMER 0473/40.86.93 OF VIA E-MAIL KIDS@REVACTIEF.BE. IK GA JULLIE DAN REEDS EEN DOCUMENT DOORSTUREN DAT JULLIE DAN INGEVULD KUNNEN MEEBRENGEN NAAR HET INTAKE GESPREK.

2. intake

TIJDENS DIT EERSTE VERKENNEND GESPREK BESPREKEN WE JULLIE VRAGEN EN ONZE MOGELIJKHEDEN. BRENG ZEKER HET INGEVULD DOCUMENT EN DE EVENTUELE VERSLAGEN VAN JE KIND DIE REEDS IN JULLIE BEZIT ZIJN MEE NAAR HET GESPREK.

3. screening

IN DEZE FASE GAAT JE KIND GETEST WORDEN ADHV GESTANDAARDISEERDE TESTBATTERIJEN OM EEN DUIDELIJK BEELD TE KRIJGEN VAN DE PROBLEMATIEK. DEZE TESTEN ZIJN NOODZAKELIJK OM EEN GOED BEHANDELPLAN OP TE STELLEN MAAR OOK OM VOOR SOMMIGE DISCIPLINES EEN BEROEP TE KUNNEN DOEN OP JE ZIEKENFONDS.

4. Scoring

DEZE FASE GEBEURT VOOR JULLIE ACHTER DE SCHERMEN, WIJ ZETTEN ALLE RESULTATEN OP EEN RIJTJE EN BESPREKEN DEZE IN TEAMVERBAND ZODAT ALLE DISCIPLINES ZEKER BIJDRAGEN TOT HET ADVIES.

5. verslaggeving

DE RESULTATEN, OBSERVATIES EN CONCLUSIES VAN DE TESTEN WORDEN MET JULLIE BESPROKEN EN MEEGEGEVEN IN EEN VERSLAG. HET EVENTUEEL BEHANDELPLAN WORDT MET JULLIE OVERLOPEN.

6. Behandeling

IN DEZE FASE KOMT JE KIND GEDURENDE EEN PERIODE NAAR DE PRAKTIJK OM TE WERKEN AAN DE PROBLEMATIEK. OP HET EINDE VAN ELKE SESSIE WORDT DEZE KORT EVEN BESPROKEN EN KRIJG JE EVENTUEEL RICHTLIJNEN MEE OM THUIS VERDER TE OEFENEN.

7. evaluatie

OP REGELMATIGE TIJDSTIPPEN HEREVALUEREN WE JE KIND EN BESPREKEN DE VORDERINGEN DIE JE KIND MAAKT.